Τρίτη, Ιανουαρίου 29, 2008

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ (ΕΞΙΛΕΩΣΗ)


Είδα την ταινία «Εξιλέωση» σε σκηνοθεσία Joe Wright με τους James McAvoy, Keyra Knightley, Saoirse Ronan, Vanessa Redgrave στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Η ερωτική ιστορία του Ρόμπι και της Σεσίλια, με φόντο την Βρετανική μεγαλοαστική κοινωνία λίγο πριν το ξέσπασμα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, διακόπτεται βίαια όταν η ενδεκάχρονη αδελφή της Σεσίλια και φερέλπιδα συγγραφέας, Μπριόνι, κατηγορεί, άδικα, τον Ρόμπι για τον βιασμό της ανήλικης ξαδέλφης της. Ακολουθεί ο πόλεμος, η στράτευση του Ρόμπι και η αποστολή του στο μέτωπο, η οικειοθελής απομάκρυνση της Σεσίλια από το οικογενειακό της περιβάλλον και η ανάδειξη της Μπριόνι σε συγγραφέα...
Το σενάριο που βασίζεται στη νουβέλα του Ian Mc Ewan προσαρμοσμένης στις κινηματογραφικές ανάγκες από τον Christopher Hampton θα μπορούσε να είναι ένα δοκίμιο πάνω στην τέχνη και τη σχέση της με τη ζώσα πραγματικότητα. Ένας έρωτας ματαιωμένος, και γι’ αυτό εξειδανικευμένος, ένας έρωτας που μετεωρίζεται πάνω από τα χαρακώματα της Δουνκέρκης μέλλει να περάσει στην «αιωνιότητα» χάρη στη συγγραφική «αγωνία» του ανθρώπου που ευθύνεται για την βίαιη διακοπή του. Τραγική ειρωνία; Οπωσδήποτε ναι. Όμως είναι κάτι διαφορετικό η ζωή από ένα αέναο γαϊτανάκι συμπτώσεων το οποίο πασχίζουμε να συναρμόσουμε με όχημα τη Θρησκεία, την Επιστήμη, την Τέχνη, και τον Έρωτα; Η τέχνη δεν έρχεται να περιγράψει και ταυτόχρονα να «νουθετήσει» μια πραγματικότητα που αρνείται πεισματικά να τοποθετηθεί σε καλούπια; Ο καλλιτέχνης δε θρέφεται από την «Αγωνία» της έλλειψης, την αστοχία που καλείται να υπερκεράσει δημιουργώντας μια παράλληλη, στην πραγματικότητα, πραγματικότητα; Και τελικά τι είναι περισσότερο σημαντικό; Η ζωή ή η τέχνη; Ή, με άλλα λόγια, για να ξαναγυρίσουμε στην ταινία. Εξιλεώνεται ο καλλιτέχνης μέσα από τη λεκτική προσομοίωση και εξιδανίκευση ενός «έρωτα» που δε μπόρεσε να «απλωθεί» στη ζωή; Δικαιώνονται εκ των υστέρων οι εραστές που δεν ένιωσαν το ρίγος των κορμιών που ενώνονται αλλά και τη φθορά της οικείωσης; Εδώ κάπου σταματούν τα ερωτήματα και αναζητούμε παρηγοριά στη σχηματική κατηγοριοποίηση «Καλό - Κακό» καθώς αδυνατούμε να διαπεράσουμε τον κύκλο της αιτιότητας.
Ο σκηνοθέτης, που μας χάρισε, πριν από μερικά χρόνια, την «Περηφάνια και Προκατάληψη» μας κλείνει πονηρά το μάτι τονίζοντάς μας διαρκώς ότι πρόκειται για μια ιστορία. Εδώ οι «κρίσιμες» σκηνές επανέρχονται σε μια αντικειμενότροπη μορφή αφού πρώτα φιλτραριστούν από το υποκειμενικό βλέμμα της «ηρωίδας» που αναλαμβάνει την περιγραφή τους. Ταυτόχρονα τίθεται, σαν απόρροια του προηγούμενου, το εξής ερώτημα. «Εφόσον γνωρίζουμε την αλήθεια γιατί «αφηνόμαστε» στην πλάνη που ασκεί η κινηματογραφική ψευδαίσθηση»; Εδώ η απάντηση δε μπορεί παρά να είναι υποκειμενική. Ή μήπως όχι;
Το υφολογικό «αμπαλάζ» της μυθοπλασίας είναι ομολογουμένως εξαιρετικό. Εκπληκτική φωτογραφία ικανή να δημιουργήσει από μόνη της «ατμόσφαιρα», «δυνατή» μουσική υπόκρουση, εντυπωσιακά κοστούμια και αξιοπρόσεκτες ερμηνείες. Εδώ ξεχωρίζει η Vanessa Redgrave στον καθηλωτικό, χωρίς ίχνος μελοδραματισμού, μονόλογό της, η Saoirse Ronan στο ρόλο της νεαρής Μπριόνι και η Keyra Knightley που ισορροπεί με θαυμαστό τρόπο ανάμεσα στην αποστασιοποιημένη, με επίγνωση της κοινωνικής της θέσης, Αγγλίδα μεγαλοαστή και την ερωτευμένη Γυναίκα που φλέγεται από πόθο.
Μια δραματική ταινία εποχής που φιλοδοξεί να είναι κάτι περισσότερο από μια ερωτική ιστορία...

4 σχόλια:

osela είπε...

παρόλο που γνωρίζουμε την αλήθεια, αφηνόμαστε, γιατί μέσα από την τέχνη ζούμε το όνειρο, το άπιαστο, κι ελπίδα αυτού είναι πιο ισχυρή από την αλήθεια.

όλοι ζούμε έρωτες ανεκπλήρωτους, τους θεοποιούμε και τους έχουμε πάντα στην άκρη του μυαλού μας, άφθαρτους.

αν δικαιώνονται οι εραστές εκ των υστέρων? μάλλον ναι( εννοώ ότι δικαιώνονται που άφησαν τον έρωτα ανεκπλήρωτο.

τί είναι πιο σημαντικό? νομίζω η τέχνη.

Ανώνυμος είπε...

Osela...μου προξενεί εντύπωση που μια νέα Γυναίκα, όπως εσύ, υποστηρίζει ότι η τέχνη είναι πιο σημαντική από τη ζωή. Γιατί άραγε; (Το ερώτημα δεν είναι καθόλου ρητορικό).
Και επειδή πιθανολογώ ότι η παραπάνω άποψη σχετίζεται άμεσα με τα όσα αναφέρεις περί ανεκπλήρωτων ερώτων θα σου πω, εντελώς υποκειμενικά, το εξής: Έχουν πολύ περισσότερο ενδιαφέρον οι "πληρωμένοι" έρωτες αυτοί που γεύτηκαν την ηδονική παραφορά, αυτοί που εξάντλησαν την προοπτική τους και αναγνώρισαν, με ΘΑΡΡΟΣ, το αντίτιμο προς καταβολή. Μιλώ για τη Φθορά..
Αυτός θεωρώ ότι είναι ο μοναδικός τρόπος με οποίο τιμούμε το δώρο της ζωής. Εξαντλώντας το...

ΥΓ. Τα βιβλία, οι μουσικές συνθέσεις, οι πίνακες ζωγραφικής έχω την εντύπωση ότι εμπλουτίζουν περισσότερο τη ζωή των χρηστών από αυτή των δημιουργών, καθώς οι τελευταίοι φέρουν το βάρος της απόσυρσης από τη ζώσα πραγματικότητα...

osela είπε...

pico

η τέχνη ξεπερνά την ζωή. είναι "κτήμα ες αεί". οι ίδιοι οι δημιουργοί το αντιλαμβάνονται αυτό και γι' αυτό άλλωστε αφοσιώνονται σ' αυτήν, παραμελώντας συχνά την υπόλοιπη ζωή τους, την βάζουν δηλαδή κάτω από την τέχνη. Γιατί γνωρίζουν ότι τα πνευματικά τους παιδιά μπορεί να ζήσουν σε βάθος χρόνου, δίνοντας νόημα στη ζωή πολλών άλλων ανθρώπων.
Να πω και κάτι? Η ζωή δεν δίνει πάντα ευκαιρίες για εξιλέωση. Η τέχνη όμως? πόσες φορές δεν εξιλεώνεται ο καλλιτέχνης μέσα από τον ρόλο του ή αποτυπώνοντας τις τύψεις του στον καμβά?
Φυσικά δεν γίνεται να υπάρχει τέχνη χωρίς ζωή, αλλά και ζωή δίχως τέχνη μοιάζει απλή επιβίωση.

Εξακολουθώ να προτιμώ τους ανεκπλήρωτους έρωτες, ίσως επειδή πάντα προτιμώ όλα τα "πριν" από οποιοδήποτε "μετά". παρόλα αυτά δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω με την εξάντληση του δώρου της ζωής, έτσι όπως το θέτεις.

Επίσης αισθάνομαι περισσότερο κορίτσι παρά γυναίκα (ειλικρινά δεν ξέρω γιατί).
καληνύχτα!

Ανώνυμος είπε...

Osela...η αφοσίωση των δημιουργών στην τέχνη προϋποθέτει την "απόσυρση". Αυτό όσο σημαντικό και να είναι μάλλον θέτει τη ζωή σε δεύτερη μοίρα.
Τώρα όσον αφορά τα πνευματικά τέκνα των δημιουργών ας δεχτούμε ότι δίπλα στην ανάγκη αυτοέκφρασης συνυπάρχει η επιθυμία υπέρβασης της "λήθης".
Η κοινωνική προσφορά και η αναγνώρισή της, αν έλθουν ποτέ, είναι μεταγενέστερες σκέψεις και πράξεις.
Τώρα όσον αφορά εσένα και τους "ανεκπλήρωτους" έρωτες θα έλεγα ότι, σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, αναγνωρίζω έναν αδιαμφισβήτητο ρομαντισμό που σε ορισμένες περιπτώσεις σε καθηλώνει, αντί να προωθεί τη δράση σου. Το αναγνωρίζω σωστά;

ΥΓ. Κοίτα να δεις σύμπτωση. Έγραψα τις λέξεις "Νέα Γυναίκα" αντί για "Κορίτσι" για να μην το θεωρήσεις αφ' υψηλού και δασκαλίστικο...