Παρασκευή, Νοεμβρίου 09, 2007

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ...ΕΝΑ ΟΝΟΜΑ...ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ


Με αφορμή την αναζωπύρωση της συζήτησης σχετικά με την ονομασία της γείτονος Χώρας που έχει καταχωρηθεί στο συλλογικό εθνικό υποσυνείδητο ως Σκόπια και φέρει την επίσημη ονομασία Π.Γ.Δ.Μ. θα επιχειρήσω μια σύντομη ιστορική αναδρομή.
Ο γεωγραφικός πυρήνας της χώρας των Μακεδόνων στους ιστορικούς χρόνους (με τη στενότερη έννοια του ονόματος, δηλαδή εκείνου του φύλου που το κυβερνούσαν εξαρχής οι Αργεάδες) βρισκόταν βορείως του Ολύμπου, στην Πιερία και στις γειτονικές περιοχές. Συγγενικά φύλα, όπως οι Ορέστες και οι Λυγκηστές ζούσαν στα βουνά και τις ορεινές κοιλάδες κυρίως δυτικότερα και βορειότερα (στη λεγόμενη Άνω Μακεδονία) διατηρώντας τις δικές τους παραδόσεις και έχοντας τις δικές τους δυναστείες. Δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι ήταν όλοι ενωμένοι απέναντι στα γειτονικά και εν μέρει συγγενικά φύλα της Ηπείρου, της Ιλλυρίας και της Θράκης. Αντίθετα το χάσμα ανάμεσα στην «Κάτω» και την «Άνω» Μακεδονία ήταν αρκετά βαθύ και αισθητό έως και την ελληνιστική εποχή. Μολονότι η διάλεκτος των Μακεδόνων θεωρείται παρακλάδι της ελληνικής, συγγενές προς τη Θεσσαλική, δεν αναγνωρίζονταν από τους Έλληνες της Προκλασσικής και της Κλασσικής εποχής ως όμοιοι.
Οι διαφορές εντοπίζονται, κατά κύριο λόγο, στην κοινωνικοοικονομική οργάνωση και τον τρόπο ζωής. Το βιοτικό επίπεδο των Μακεδόνων αν συγκριθεί με των Ελλήνων είχε σαφώς αρχαϊκά χαρακτηριστικά. Η οικονομία που ήταν ακόμα σχεδόν εξολοκλήρου αγροτική στηριζόταν κυρίως στην κτηνοτροφία και το κυνήγι. Αυτό όμως που διέφερε ριζικά ήταν η κοινωνική και πολιτική οργάνωση, αφού στη Μακεδονία έλειπε το στοιχείο εκείνο που ήταν βασικό για τους έλληνες, η Πόλις. Αντίθετα στη Μακεδονία υπήρχαν διάσπαρτα φύλα υπό την εξουσία ισχυρών ευγενών που πολεμούσαν ως έφιπποι. Το στρατιωτικό σώμα συμπλήρωναν ελεύθεροι άνδρες, οι οποίοι μάχονταν πεζή οπλισμένοι με περικεφαλαία και λόγχη. Επικεφαλής του συνόλου βρισκόταν ένας βασιλιάς που μάλλον είχε τα χαρακτηριστικά του φύλαρχου. Ξεχώριζε κυρίως χάρη στην καταγωγή του από τη δυναστεία των Αργεάδων, πρόγονος της οποίας θεωρούνταν ο μυθικός ήρωας Ηρακλής. Η γενεαλογική αυτή νομιμοποίηση έπρεπε να επικαιροποιείται διαρκώς στο πεδίο της μάχης, εκεί όπου η ανδρεία αναγνωριζόταν ως η υπέρτατη αρετή.
Κατά τη βασιλεία του Αλέξανδρου του Α΄ (πέθανε γύρω στο 454 π.Χ.) και αφού έχουν μεσολαβήσει οι ελληνικές νίκες στο Μαραθώνα, τη Σαλαμίνα και τις Πλαταιές η Μακεδονική πολιτική προσανατολίζεται προς τον ελληνικό κόσμο. Η στροφή αυτή γίνεται περισσότερο αποφασιστική κατά τη βασιλεία του Αρχέλαου (413-399 π.Χ.), ο οποίος όχι μόνο αρχίζει να επεμβαίνει στις υποθέσεις της γειτονικής Θεσσαλίας αλλά και ισχυροποιεί τη βασιλεία του ιδρύοντας νέα πρωτεύουσα, την Πέλλα, στην οποία συγκεντρώνεται πια το σύνολο των ευγενών, κατά τα πρότυπα του ελληνικού αστικού βίου. Μετά τη μεσολάβηση μιας περιόδου παρακμής ακολουθεί μια πρωτοφανής επεκτατική άνθηση επί Φιλίππου του Β΄, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο ιστορικός αυτός κύκλος ολοκληρώνεται με τη μάχη της Χαιρώνειας το 338 π.Χ. και τη σύναψη συμμαχίας από την πλευρά του Φιλίππου με όλα τα ελληνικά κράτη πλην της Σπάρτης.
Από το σημείο αυτό η Μακεδονική ιστορία είναι άρρηκτα δεμένη με την αντίστοιχη ελληνική.
ΥΓ1. Τα αναφερόμενα στοιχεία παρατίθενται στο βιβλίο του Hans Joachim Gehrke «Ιστορία του Ελληνιστικού κόσμου».
ΥΓ2. Οι ιστορικές προκλήσεις δεν αντιμετωπίζονται με την ψυχαναγκαστική προσκόλληση στο παρελθόν, αλλά με τη νηφάλια επεξεργασία των σύγχρονων δεδομένων και συσχετισμών.

14 σχόλια:

Σπύρος Σεραφείμ είπε...

νηφάλια αντιμετώπιση. Αυτό χρειάζεται...

Pico είπε...

Έτσι ακριβώς Σπύρο..

krypteia είπε...

http://onlygreeknews.blogspot.com/2007/11/08122007-700.html

osela είπε...

τί γίνεται όμως όταν και οι 2 νομίζουν ότι έχουν το δίκιο με το μέρος τους???
Εκεί δεν μετράει τπτ άλλο, παρά μόνο η διπλωματία

Pico είπε...

Osela...καλημέρα...
Το δεύτερο υστερόγραφο στο αρχικό post είχε σαν στόχο να καταδείξει αυτό που επισημαίνεις με το σχόλιό σου, έτσι ώστε να μην εκλειφθεί αυτή η ιστορική αναδρομή σαν εθνικιστική έξαρση. Από αυτές χορτάσαμε...

osela είπε...

σκέφτηκα σαν σχόλιο να σου πω

"ένα όνομα 2 ιστορίες"

είναι δύσκολο όταν και οι 2 πιστεύουν ότι έχουν το δίκαιο με το μέρος τους. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει ένα δίκαιο κι ένα άδικο, κι΄όταν πιστεύεις ακράδαντα πως εσύ το έχεις το δίκαιο, τότε μοιραία μεγάλώνει η αντιπάθειά σου για τον άλλο, που ενώ έχει άδικο επιμένει. Κατά τον ίδιο τρόπο μεγαλώνει κι αδιαλλαξία σου.

Pico είπε...

Osela...ένα όνομα...μια ιστορία. Η ιστορία αυτού που έχει τη δύναμη να επιβάλλει την ιδεολογική του άποψη. Και στην προκειμένη περίπτωση ο "ισχυρός" δεν είναι η Ελλάδα, πόσο μάλλον η Π.Γ.Δ.Μ. Η ιστορία γράφεται ερήμην των ανθρώπων που τη βιώνουν...

osela είπε...

περίεργη επιστήμη η ιστορία, όλοι φαίνεται ν' αναγνωρίζουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφεται, και, παρόλ' αυτά, όλοι την έπικαλούμαστε σαν αδιάψευστο μάρτυρα των ισχυρισμών μας.

mrs Smith είπε...

"να μην εκλειφθεί αυτή η ιστορική αναδρομή σαν εθνικιστική έξαρση"

Από πότε ακριβώς άρχισε να μας απασχολεί αυτή η αντιστοιχία, και να φοβόμαστε να μιλήσουμε για τον τόπο που μας γέννησε και ζούμε?
Αμάν πιά!!!

Η ιστορική σου αναδρομή pico ήταν πολύ ενδιαφέρουσα! Το βιβλίο που αναφέρεις μπήκε στα υπ' όψιν.

"Η ιστορία αυτού που έχει τη δύναμη να επιβάλλει την ιδεολογική του άποψη. Και στην προκειμένη περίπτωση ο "ισχυρός" δεν είναι η Ελλάδα, πόσο μάλλον η Π.Γ.Δ.Μ."

Εδώ...αξίζει να σταθούμε και να αναρωτηθούμε το αυτονόητο.

Pico είπε...

Osela...η ιστορία είναι ένα πανίσχυρο ιδεολογικό όπλο. Η χρήση του είναι ανάλογη με τους σκοπούς αυτού που το κρατά στα χέρια του...

Pico είπε...

Mrs Smith..."από τότε ακριβώς που κάποιοι έμαθαν να καπηλεύονται την ιστορία για ίδιους σκοπούς" χωρίς να είναι να θέση να αναγνωρίσουν ή, ακόμα χειρότερα, αποκρύπτοντας το αντίτιμο προς καταβολή.
Η σύγχρονη Ελληνική ιστορία είναι γεμάτη από τέτοιου είδους ανέξοδα "ανδραγαθήματα". Από τον καταστροφικό πόλεμο του 1897, μέχρι τη μικρασιατική καταστροφή το 1922, και την εισβολή στην Κύπρο το 1974. Για να μην πω για τα συλλαλητήρια περί ελλληνικότητας της Μακεδονίας το 1992 και το εμπορικό εμπάργκο που επέβαλε η χώρα μας, δίνοντας την ευκαιρία σε κάποιους να πλουτίσουν μέσα από το παράνομο εμπόριο.
Λέω λοιπόν αρκετά με τους παλληκαρισμούς και τους φτηνούς τσαμπουκάδες...

Ανώνυμος είπε...

Περσο-Ρωσσικών Ρίζων Αποπείρων Μακεδονίας

330 πχ Ο Μεγας Αλέξανδρος περίφραξεν τους πρότους Ρώσσους, τους
Μαγώγ του Περσικού Γώγ, με την Κάσπιαν πύλυν της Καυκάσιας Δερβεντίας.
Οι Σκύθοι, Τούρκοι, και Ρώσσοι είναι ακριτές, βάρβαβρα αποσπάσματα των
Πέρσων, ατμομπανιαρισταί ελαφοβοσκοί, και συνολικός αποτελούν το αιώνιον
πλήγμα όχι μόνον του Ελλινισμού αλλά και του πολιτισμού.

866 Ο Πατριάρχης Φώτιος εναρξεί σχίσμα κατα Πάπα Ρώμης Νικάλαον εξ
αιτίας Βουλγαρικών επιπολαιοτήτων υπερ της Ρώμης. Τουτο σπιούνευσαν οι
ανατολήται Πλατωνικοί Χρυστωμισταί μαύροι εκκλησιαστικοί οι οποιοί
νίκησαν τους Αριστοτελιανούς Καπαδωκιαστάς λευκούς μετα πτώση ικονοκλασμού.

1235 Οι Βούλγαροι αυτοκερύχθησαν Τρίτη Ρώμη εις Τούρνοβον,
θέλοντας να πάρουν Ελλάς και Κωνσταντινούπολιν. Τουτο
μετα υιοθετούν το 1589 οι Ρώσσοι. Προκηρούν τον προτόπορον
κουμουνισμόν της πρότυπης οβσύηνας δια την σλαυοποίησην του κόσμου.
Η αστική νοοτροπία είναι η ρίζα του ελλινικού πολιτισμού. Τιουτοτρόποως
διεκδικώντες του συγγενοκεντρικού χοριάτικου φυσιολατρισμού είναι
σλαβόσποροι οποίοι πρέπει να υπαστούν διωγμό δια την σωτηρία του ελλινισμού.

1342 Οι κουμουνισταί Ζηλοταί ανέλαβαν εξουσίαν εν Θεσσαλονίκην
σφάζωντας την αριστοκρατείαν επι διάταγμαν του Ρωσσικού πράκτοραν
Γρηγωριού Παλαμάν. Ο Παλαμάς έφερε Σλαύους και Τούρκους να
υποστήριξουν τον Καντακουζινόν να διαρρήξη τον αυτοκράτοραν το 1345.
Ετσι οι Τούρκοι απέκτησαν γνώσην Ελληνικής αμύνης. Εσπειραν την
ανατολήτηκην δαιμονίαν του ησυχασμού μετατρέπτοντας τους μοναχούς εις
πράκτορες κουμουνισμού. Ο ησθχαζμός είναι παραίσθηση ταχυπνοήας. Τα
σοσιαλιστικά μέτρα που επίβαλαν εις την κυβέρνιση κατέστρεψαν από μεσα
το Βυζάντιο. Το 1584 Ανατολόφρονοι σφάζουν Πατριάρχη Λούκαρη και
διώκουν Καλβινιστάς Μελανκθόν Βιτεμβούργης οποίοι ήθελαν να μας σώσουν
από τούρκους.

1824 Η Ρωσσια αντιτίθεται είς την δημιουργίαν μοναδικου Ελληνικού
κράτους και δ'υπομνήματος της του Υπουργού Εξωτερικών Νεσσελρόδη
(Γερμανός, οποίος ενικήσεν την θέσην του εναντίον τον Καποδίστριαν),
προτείνει εις τας λοιπάς δυνάμεις την ίδρυσιν τριων κεχωρισμένον
Ελληνικών κρατιδίων, υποτελών ταυτόχρονα εις Τουρκίαν και
Ρωσσίαν, κατα παράδειγμαν Μολδοβλαχίας.

1843 Επι εντολήν του Νεσσελρόδη αποστέλλεται ο πανσλαυιστής
Αρχιμανδρίτης Ουσπένσκης δια να εξεγείρη το Αραβοκατοχημένων Χριστιανικόν
ποίμνιον κατα των Ελληνόφωνων, δηλ Πατρ Ιεροσολύμων και Αντιοχείας και
τελικώς επιτυγχάνει το 1847 την απόσπασιν της Αντιοχείας οποιοι
τωρα διεκδικούν αφελληνοποίησιν διασποράς. Στρέφων πρως ταις
Περσοζορωαστριανών των ρίζων, οι Ρωσσοι ασπάζων τους μονοφυσιταίς ως
παρεξηγημένα θύματα των Ελλήνων, και μηχανεύουν ταχα Αραμαήστα ευαγγέλια
να διαψεύσουν τα Ελληνιστά. Τουτες προσπαθείες επιτυγχάναν αιώνα
αργότερα με το Μιχαήλ Αφλάκη, οποιος ίδρυσεν το κομμαν Βάαθ του
Σαδδάμη και Ασσάδη.

1870 Οι Πανσλαυισταί κατήνεγκον νέον δεινόν πλήγμα κατά του
Οικοθμενικού Πατριαρχείου διά της εκδόσεως Τουρκικού φιρμανίου
δια την ίδρυσιν Αυτοκεφάλων Βουλγαρικών φυλετικών παρασυναγωγών,
ταχα Εξαρχία, κατα διαταγμαν του Ρωσσου πρέσβεως Ιγνάτιευ,
κατάγωγος οποιου τωρα διεκδικεί Καναδική προθυπουργεία. Τωρα
διασρέφουν το συνοδικό ανάθεμα κατα φυλετισμό εναντίον δισποράν.
Διαθεσαν πεντομύρια ρουβλίων το 1872 προς εκσλαυισμόν Αγίου Ορως και
εκδίωξιν Ελλήνων Μοναχών οσων ουδέν ασπάζων τον δαιμονικών περσογεννής
ησυχασμόν.

1878 Η Ρωσσια αναγκάζει την Τουρκίαν να υπογράψη Συνθήκην Αγίου
Στεφάνου (προκύπτρων σημερινών Σλαβο Σκοπιανών) δι ης δημιουργείται
Μεγάλη Βουλγαρία (συμπεριλάμβων Θεσσαλονίκην) έργον εξ ολοκλήρου του
Ιγνάτιευ οστις κατα την υπογραφήν ανεφώνησεν ¨και τώρα εάν οι Ελληνες
το επιθυμούν δύνανται να μεταβούν εις Κωνσταντινούπολιν κολυμβώντες¨.

1923 Ο Πλαστίρας έσφαξεν τους Μακεδονονίκας και επέτρεψεν τους
ανατολίτας Βαφιάδην και Ζαχαριάδην ενάρξουν ενφύλιον πόλεμον. Ο
Μελέτιος Μεταξάκης θέλει να μεταφέρη το Πατριαρχίον εις Μόσχαν κατα
πρόσκλυσην Λένινως και οργανόνουν Σύνδεσμον ταχα πανορθοδόξεως
νεολέας. Το 1937 ο Στάλινας εκτοπίζει 285 χιλ ελληνορώσσους εις
Αρχάγγελον και Σιβηρίαν και τους σφάζει. Οι μαύροι τράγοι αναγκάζουν
ακόμι Μεταξά και χούνταν να ασπασθούν σοσιαλιστικάν μέτραν.

Ανώνυμος είπε...

ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ ΠΗΓΑ ΣΧΟΚΕΙΟ ΜΕ ΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΩΛΟΝΙΑ ΚΑΙ ΕΓΩ ΑΡΙΣΤΕΡΟΧΕΙΡΑΣ ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΚΑ ΜΑΖΙ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΓΡΑΜΑΤΑ ΤΑ ΕΚΑΝΑ ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΩ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΠΗΓΑ ΕΜΑΘΑ ΤΕΧΝΗ ΠΗΡΑ ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ .ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΜΕ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΥΠΟΤΡΟΦΕΙΕΣ ΚΑΙ ΕΓΩ ΑΓΡΑΜΑΤΟΣ( ΣΤΗΝ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΟΥ ΑΡΙΣΤΟΣ) ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΠΟΛΙΤΗΚΗ ΚΑΙ ΟΡΘΟΓΡΑΦΕΙΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ 49 ΧΡΩΝΟΝ ΤΩΡΑ ΣΚΥΒΩ ΤΟ ΚΕΦΑΛΗ ΠΡΩΤΑ ΓΕΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΓΙΑ ΔΙΚΑΣΑΣ ΦΤΑΝΗ ΠΙΑ ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΛΑΘΗ ΦΤΑΝΗ ΤΟ ΕΓΩ ΜΑΣ ΚΑΝΗ ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΚΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΑ ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΣ ΨΥΧΕΣ ΟΛΩΝ ΜΑΣ

Ανώνυμος είπε...

Συναισθανόμενος ίσως το ηθικό βάρος του Ελληνος μυθικού ήρωα, ο κ. Μπράιζα απεκδύεται του ρόλου αυτού για τις ΗΠΑ, διαθέτοντας τον εν μέρει και στους νεόκοπους της Ιστορίας Σκοπιανούς.
ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ στην Αθήνα και τα Σκόπια να υποβάλουν προτάσεις για την ονομασία «τώρα», αντί «να περιμένουν τον Προμηθέα Νίμιτς να εμφανιστεί με τη φωτιά», απηύθυνε-μιλώντας στους Έλληνες ανταποκριτές στην Ουάσιγκτον- ο Αμερικανός υφυπουργός Εξωτερικών Μάθιου Μπράιζα.

«Χρειάζεται οι χώρες να κάνουν προτάσεις τώρα. Εχουμε ανάγκη να ακούσουμε από την Ελλάδα πώς θα βελτίωνε την πρόταση του κ. Νίμιτς, και έχουμε ανάγκη να ακούσουμε το ίδιο πράγμα και από τον προς Βορρά γείτονά σας», είπε.

Παράλληλα, ζήτησε από την Αθήνα να μην ενοχλείται από δηλώσεις του κ. Γκρούεφσκι, οι οποίες γίνονται στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου, επισημαίνοντας ότι ο πρωθυπουργός της ΠΓΔΜ «υπεραμύνεται της πολιτικής και εθνικής του θέσης».

Κι ενώ ο μεσολαβητής του ΟΗΕ Μάθιου Νίμιτς επιχειρεί με τις συνεχιζόμενες διαβουλεύσεις να κρατήσει «ζωντανό» το διάλογο, ο Γκρούεφσκι αλλά και ο πρόεδρος της χώρας Μπράνκο Τσερβένκοφσκι- από το βήμα της συνόδου των αρχηγών κρατών της Κεντροευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας που διεξάγεται στην Οχρίδα- εξαπέλυσαν επίθεση κατά της Ελλάδας.

Μεταξύ άλλων, κατηγόρησαν τη χώρα μας για πολιτική εμποδίων εις βάρος των Σκοπίων και καταπάτηση των αρχών του ΝΑΤΟ με το βέτο του Βουκουρεστίου.

«Το ατομικό συμφέρον μιας χώρας - μέλους που συνδέεται με μία διμερή διένεξη με τη χώρα μας, επεβλήθη του συλλογικού συμφέροντος της Συμμαχίας και των θεμελιωδών αρχών στις οποίες στηρίζεται το ΝΑΤΟ», ανέφερε ο Τσερβενκόφσκι.

«Η πολιτική της παρεμπόδισης στην οποία κατέφυγε ο νότιος γείτονάς μας, παρεμποδίζοντας την επάξια αναμενόμενη πρόσκληση της ΠΓΔΜ για ένταξη στο ΝΑΤΟ και με την οποία απειλείται η ενταξιακή πορεία προς την Ε.Ε., ουσιαστικά αποτελεί παρεμπόδιση της υλοποίησης των συμφερόντων, των αρχών και των αξιών του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε.», είπε ο Γκρούεφσκι.

Εξάλλου, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην ΠΓΔΜ, η «Σοσιαλδημοκρατική Ένωση Μακεδονίας» (SDSM) της Ράνμιλα Σεκερίνσκα, ανακοίνωσε χθες ότι στις επικείμενες πρόωρες βουλευτικές εκλογές θα συνεργαστεί με έξι μικρότερα κόμματα από τον Φιλελεύθερο χώρο και το χώρο της Κεντροαριστεράς.