Τρίτη, Σεπτεμβρίου 25, 2007

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ 1 (Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΩΝ ΜΑΖΩΝ)


Διάβασα το βιβλίο του Ortega Gasset «Η εξέγερση των μαζών». Εκεί ο συγγραφέας εμφανώς επηρεασμένος από το Νιτσεϊκό ιδεώδες του «υπερανθρώπου» άσκησε κριτική στην μαρξιστική θεωρία και τον ιστορικό ρόλο που αναλαμβάνει το προλεταριάτο αποδίδοντας, στον απόηχο της Μπολσεβίκικης επάναστασης και την εποχή της ανόδου του Φασισμού στην Ευρώπη, την κρίση της Δυτικής κουλτούρας στην πολιτική κυριαρχία των μαζών. Σύμφωνα με τον Gasset η αξία των πολιτισμικών ελίτ έγκειται στην επίγνωση και την προθυμία τους να αναλάβουν την ευθύνη των πολιτικών και πολιτισμικών απαιτήσεων που χωρίς αυτές είναι αδύνατη η διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.
Αντίθετα ο «μαζικός» άνθρωπος, απορροφημένος από τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης, απλά επιβεβαιώνει το δικαίωμα στο ασήμαντο και το τετριμμένο προσβλέποντας αποκλειστικά στην ουτοπία ενός μέλλοντος απεριόριστων υλικών δυνατοτήτων και πλήρους ελευθερίας από την αναγκαιότητα που τον ταλανίζει. Στα πολλά του ελαττώματα περιλαμβάνεται μια αντιρομαντική, ισοπεδωτική πρακτικότητα που διέπει τις καθημερινές του δοσοληψίες. Αντίστοιχα, τα πολιτικά του ένστικτα αποδεικνύονται πιο συντηρητικά από αυτούς που βρίσκονται στην κορυφή της κοινωνικής ιεραρχίας. Η εργατική και η κατώτερη μεσαία τάξη προσκολλημένη, για λόγους βιοποριστικούς και ψυχολογικούς, στο θεσμό της οικογένειας, το μοναδικό σημείο αναφοράς και σταθερότητας σε έναν αναστατωμένο κόσμο, εναντιώνονται σε «εναλλακτικούς τρόπους ζωής» θρέφοντας βαθιές επιφυλάξεις για την καταφατική δράση των εγχειρημάτων κοινωνικής μηχανικής. Μη έχοντας επίγνωση της ευθραυστότητας του πολιτισμού και του τραγικού χαρακτήρα της ιστορίας ο μαζάνθρωπος ζεί α-νόητα με την πεποίθηση ότι ο κόσμος θα είναι αύριο ακόμα πιο πλούσιος, πιο ευρύς, πιο τέλειος έτοιμος να υποδεχτεί τη φτιασιδωμένη ασημαντότητά του. Το θανάσιμο μίσος για όλα όσα δεν είναι αυτός ο ίδιος, η αποστροφή απέναντι σε οτιδήποτε εξαιρετικό χαρακτηρίζει τελικά το «μαζικό» μυαλό όπως το περιέγραψε ο Gasset.
Διατηρώντας αυτά τα χαρακτηριστικά δεν είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι, σήμερα, οι μάζες έχουν απωλέσει - οριστικά; - κάθε επαναστατικό ενδιαφέρον και βουλιάζουν στην αυταπάτη του κομφορμισμού που τους προσφέρει, σε αέναες έντοκες δόσεις, η κοινωνία της κατανάλωσης. Η βιομηχανική εργατική τάξη το καμάρι και ο στυλοβάτης του σοσιαλισμού μαζί με την ιδεολογική της εμπροσθοφυλακή, το συνδικαλιστικό κίνημα, έχουν καταντήσει αξιολύπητα απομεινάρια - σκιές του εαυτού τους καθώς το μοναδικό αίτημα στο οποίο επιμένουν με συνέπεια αφορά στη μεγαλύτερη συμμετοχή στο καταναλωτικό ντελίριο.
Αντίστοιχα τα νέα κοινωνικά κινήματα, αυτά που έμελε να πάρουν τη θέση του βιομηχανικού προλεταριάτου στην πάλη ενάντια στον καπιταλισμό και τα οποία στήριξαν για λίγο την «Αριστερά» κατά τη δεκαετία 1975-1985 φαίνεται να έχουν σήμερα διαψευστεί. Ο φεμινισμός, τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων, το δικαίωμα στο κράτος πρόνοιας, τα αιτήματα ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις δεν προσκόμισαν τελικά τίποτα περισσότερο πέρα από το αίτημα ένταξης τους στις κυρίαρχες κοινωνικές δομές.
Το βέβαιο είναι, για να μην κουράσω περισσότερο, ότι η αντιπροσωπευτική Δημοκρατία, μαζί με όσα κινήματα ανέλαβαν κατά την ιστορική εξέλιξη να την προσανατολίσουν βαδίζει ασθμαίνοντας στον 21 αι. Και καθώς οι ευθύνες των κοινωνικοοικονομικών ελίτ, σε αυτό τον κοινωνικό μαρασμό που δεν αποτελεί τίποτα λιγότερο από μαρασμό της Δημοκρατίας, δεν είναι μικρότερες, σε αντίθεση με όσα καταμαρτυρεί ο Gasset, ευελπιστώ να επανέλθω με αυτό ακριβώς το θέμα.

10 σχόλια:

osela είπε...

αν σ' ενδιαφέρει η άποψή μου, έχω γράψει γί' αυτό ένα ποστ τον ιούνιο. "Βιομηχανία Της Κουλτούρας".
Σε γενικές γραμμές συμφωνούμε.
Μακάρι να μπορούσα να κάνω λινκ, αλλά δεν έχω ιδέα πως. οκ?

Pico είπε...

Osela...το διάβασα το ποστ σου και δεν μπορώ παρά να προσυπογράψω. Στο δικό μου ποστ βέβαια το ζήτημα τοποθετείται "ανάποδα". Εξετάζω δηλαδή το φαινόμενο του μαζικού ανθρώπου που ενώ γεννιέται "εμπρηστής", για να θυμηθώ τον Έκο, καταλήγει πυροσβέστης - απολογητής ενός ολόκληρου συστήματος.
Και αυτό συμβαίνει γιατί προσανατολιζόμενος αποκλειστικά στο σκληρό όσο και αναγκαίο σπόρ του βιοπορισμού αδυνατεί να διευρύνει τον ορίζοντα των προσλαμβανουσών παραστάσεών του. Αυτό το ψυχολογικό κενό εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο τρόπο το σύστημα παγιδεύοντας, με όχημα τη Διαφημιστική υπόσχεση, τον μαζικό καταναλωτή στον "παράδεισο" της αέναης ευδαιμονίας...

Υγ. Η διαδικασία του link είναι πολύ απλή και σου δίνεται σαν επιλογή στο παράθυρο του blogspot όταν γράφεις το κείμενό σου (στο πάνω μέρος δίπλα από τη γραμματοσειρά εμφανίζεται το εικονίδιο "σύνδεσμος").

osela είπε...

pico
τον παγιδεύει το σύστημα, ε? σωστή τοποθέτηση.
από την άλλη όμως, ο άνθρωπος δεν μπορεί να υπάρξει εξω από το σύστημα. ακόμα και τους επαναστάτες, ακόμα κι αυτούς τους έχει προβλέψει.
μόνο εκ των έσω μπορεί να καταλυθεί/ βελτιωθεί.

Pico είπε...

Osela...καμμία αντίρρηση. Σε αυτό το μήκος κύματος ο Πεσόα έχει γράψει τον "Αναρχικό Τραπεζίτη".

fevis είπε...

Λοιπόν... Διαβάζω πάντα τα posts σου, και πάντα θέλω να σχολιάσω αλλά δυσκολεύομαι... Είναι όλα τόσο σοβαρά και τεκμηριωμένα που είμαι σίγουρη πως η δική μου "χαζομάρα" - γιατί είναι το ύφασμα τέτοιο και στα σοβαρά δεν είμαι πολύ καλή- θα φανεί απολύτως αταίριαστη με το υπόλοιπο concept... Όπως τώρα δηλαδή, αλλά αν δεν το έγραφα θα έσκαγα η ξανθιά...

Pico είπε...

Fevis...γλυκύτατη, θα μου επιτρέψεις να σου πω ότι σε πάμπολλες περιπτώσεις ανθρώπων αυτό που περιγράφεις σαν ανάλαφρο "ύφασμα" δεν είναι παρά ένας αμυντικός μηχανισμός που έχει σαν μοναδικό στόχο να προστατέψει τις "ευαίσθητες", ενδότερες και ίσως "στραπατσαρισμένες" κεραίες.
Και εσύ, καθώς παρακολουθώ εδώ και αρκετό καιρό τα γραφόμενά σου, δεν νομίζω ότι στερείσαι ούτε ευαισθησίας, ούτε παρατηρητικής ικανότητας.
Σε κάθε περίπτωση ο λόγος ύπαρξης αυτού του blog αφορά στην επικοινωνία και την ανταλλαγή απόψεων πάνω σε ζητήματα λίγο διαφορετικά από τα συνηθισμένα που όμως μπορούν να προσανατολίσουν και να εμπλουτίσουν αν θέλεις αυτό που ονομάζουμε καθημερινότητα. Αυτός είναι ο δικός μου τρόπος άμυνας απέναντι στις ρουτίνες μου.
"Όλα τριγύρω αλλάζουνε για να παραμείνουν ίδια". Το θυμάσαι; Ακόμα όμως και αν δεν αλλάζουν τα τριγύρω αλλάζει ο τρόπος που εγώ τα προσεγγίζω, παραμένοντας ο αθεράπευτος, γεμάτος περιέργεια έφηβος της ζωής μου...
Και σταματώ εδώ καθώς μάλλον άρχισα να παρεκτρέπομαι...)))

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

@pico
Οχι και μας κουράζεις! Πολυ καλή η παρουσίαση του και τα σχόλια σου.
Μία επίσκεψη στούς φίλους του οίκου αντοχής κάνω και μαθαίνω και κάτι ( όπως αυτό που είχε εωδιαφέρον)
Την καλημέρα μου

Pico είπε...

Σπίθα...σε ευχαριστώ...

Σπύρος Σεραφείμ είπε...

δεν είμαι βέβαιος ότι βαδίζει ασθμαίνοντας. Μάλλον έρπει...

καλό μήνα
(σπουδαίο κείμενο)

Pico είπε...

Σπύρο...καλό μήνα και ευχαριστώ...