Τετάρτη, Οκτωβρίου 03, 2007

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ 2 (Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΩΝ ΕΛΙΤ)


Εξήντα χρόνια μετά τον Ortega Gasset και την «εξέγερση των μαζών» ο Αμερικανός ιστορικός και κοινωνιολόγος Christopher Lasch υποστηρίζει στο έργο του «Η εξέγερση των ελίτ» ότι η σύγχρονη απειλή για τη Δημοκρατία προέρχεται από τις προνομιούχες τάξεις των επαγγελματιών και διευθυντικών στελεχών, οι οποίες όντας πιο ευκίνητες και παγκοσμιοποιημένες σε σχέση με τις προκατόχους τους απομονώνονται στα δίκτυα και τις σφαίρες επιρροής τους με αποτέλεσμα να εγκαταλείπουν τη μεσαία τάξη και να προδίδουν την ιδέα της Δημοκρατίας.
Τον 19ο αι. οι πλούσιες οικογένειες της Ευρώπης και της Αμερικής διατηρούσαν ισχυρούς δεσμούς με το φυσικοκοινωνικό τους περιβάλλον. Η επιμονή τους στην ιερότητα της ατομικής ιδιοκτησίας και τις δυνατότητες πλουτισμού που δημιουργούσαν οι νέες οικονομικές συνθήκες μετριαζόταν από τη βασική αρχή ότι τα διακαιώματα ιδιοκτησίας δεν ήταν απόλυτα ούτε χωρίς προϋποθέσεις. Ο πλούτος θεωρούνταν ότι δημιουργούσε αυξανόμενες δημόσιες υποχρεώσεις. Βιβλιοθήκες, μουσεία, πανεπιστήμια, νοσοκομεία αποτελούσαν απτά δείγματα της κοινωνικής συνεισφοράς των ευημερούντων στο γενέθλιο τόπο τους. Αναμφίβολα, η γενναιοδωρία αυτή είχε και μια εγωϊστική πλευρά καθώς διαφήμιζε με επιβλητικό τρόπο την καταστατική θέση των πλουσίων και επικαιροποιούσε την ισχύ και τη διαφορετικότητά τους. Ταυτόχρονα όμως συνιστούσε μια νέα προσπάθεια κοινωνικής συμφιλίωσης και συμμετοχής στο μέτρο που οι δωρεές και οι πράξεις φιλανθρωπίας ενέπλεκε τις ελίτ στη ζωή όχι μόνο των μη προνομιούχων συμπολιτών τους και των μελλοντικών γενεών.
Σήμερα η κινητικότητα του κεφαλαίου, συνέπεια κυρίως της πληροφορικής επανάστασης που συνοδεύεται από μια αντίστοιχη επαγγελματική κινητικότητα, και η ανάδυση μιας παγκόσμιας αγοράς έχουν σαν αποτέλεσμα τον μετριασμό της τοπικής νομιμοφροσύνης. Οι νέες ελίτ που περιλαμβάνουν όχι μόνο τους μάνατζερ των μεγάλων, πολυεθνικών εταιριών αλλά όλα τα επαγγέλματα που παράγουν και χειραγωγούν πληροφορίες είναι πολύ πιο παγκοσμιοποιημένες σε σχέση με τις προκατόχους τους. Η επιτυχία ποτέ στο παρελθόν δε συνδεόταν τόσο στενά με την χωρική και κοινωνική κινητικότητα, έννοιες που συνδέονται με την άνοδο της αστικής τάξης στο προσκήνιο της ιστορίας κατά τον 18ο αι. αλλά εμφανίζεται μόνο περιθωριακά στον ορισμό της «ευκαιρίας» ακόμη και κατά τον 19ο αι. Όσοι λοιπόν λαχταρούν να ενταχθούν στη νέα αριστοκρατία των εγκεφάλων τείνουν να γυρίζουν την πλάτη στις τοπικές συνθήκες καλλιεργώντας δεσμούς με τη διεθνή αγορά του χρήματος, της μόδας, των gourmet απολαύσεων και της κοσμοπολίτικης κουλτούρας. Καθώς οι νέες ελίτ αισθάνονται άνετα μόνο in transit, καθ’ οδόν προς μια ανώτατη διάσκεψη, προς ένα διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου, ένα φιλανθρωπικό γκαλά, ή μια επίδειξη μόδας, αναπτύσσουν κοινωνικούς και ψυχολογικούς δεσμούς με τους αντίστοιχους εκπροσώπους των, ανά τον κόσμο, προνομιούχων στρωμάτων παρά με τις κοινωνικοοικονομικές τάξεις του τόπου τους.
Χωρίς τοπικές προσκολλήσεις οι άνθρωποι αρνούνται να κάνουν θυσίες ή να επωμιστούν το κοινωνικό βάρος των πράξεών τους. Μαθαίνουμε να αισθανόμαστε υπεύθυνοι για τους άλλους στο βαθμό που μοιραζόμαστε μια κοινή ιστορία, μια κοινή κουλτούρα, ένα κοινό πεπρωμένο. Η διεθνοποίηση της επιχείρησης τείνει να παράγει μια τάξη κοσμοπολιτών, οι οποίοι τείνουν να αρνούνται οποιαδήποτε υποχρέωση απορρέει από την ιδιότητα του πολίτη. Μια αναίμακτη και αφανής εξέγερση ενάντια στους καταναγκασμούς του χώρου και του χρόνου συνιστά τη βραδυφλεγή βόμβα που απειλεί να τινάξει στον αέρα τα θεμέλια του οικοδομήματος της αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας και την οποία ενισχύουν με τη δημόσια τοποθέτησή τους, ή καλύτερα με την ανυπαρξία της, οι αναδυόμενες προνομιούχες τάξεις.

5 σχόλια:

Σπύρος Σεραφείμ είπε...

έλα, μωρέ, τώρα, που θα κάνουμε και θυσίες...

:)

Pico είπε...

Σπύρο...όταν τα πράγματα θα φτάσουν στο απροχώρητο οι προνομιούχοι θα συνεχίσουν τον αμέριμνο βίο τους σε μέρη "εξωτικά"...
Το ερώτημα είναι τι γίνεται με όλους τους υπόλοιπους...

osela είπε...

Η αλήθεια είναι ότι ο καπιταλισμός έπαιξε τον ρόλο του σ' αυτήν την μεταστροφή. Παλιότερα ένας πλούσιος είχε το ηθικό βάρος μιας κοινωνικής ευθύνης, να δώσει κτ πίσω.

Πλέον αρκεί να βγάζεις λεφτά. Αυτή είναι η αξία του καπιταλισμού, βγάλε λεφτά- κυκλοφόρησε το χρήμα. Πού? Όχι οπουδήποτε. Εκεί που συντηρείται το σύστημα, εκεί που βεβαιώνεται ότι το "οικοδόμημα" -δανείζομαι φράση του μαρξ- δεν θα καταρρεύσει.
Όσο πιο πολλά βγάζεις, τόση μεγαλύτερη η κοινωνική εκτίμηση στο πρόσωπό σου.

Κάποτε οι πλούσιοι θεωρούντουσαν ευεργέτες -γιατί η κοινότητα είχε απαιτήσεις απ' αυτούς.
Πλέον θεωρούνται φιλάνθρωποι -δηλ δεν υπάρχει απαίτηση, μας κάνουν χάρη.

Βέβαια, τα πράγματα δεν θα φτάσουν στο απροχώρητο. Αυτό είναι ένα εξαιρετικά μη πιθανό σενάριο. Ξέρεις (ρητορική ερ, μάλλον ξέρεις) τι έλεγε ο Αριστοτέλης? "Για να συντηρείται το πολίτευμα χρειάζεται....να δίνεις στον λαό, τόσα ώστε να μην εξαθλιώνεται"

Pico είπε...

Osela...σίγουρα ζούμε σε μια μεταβατική περίοδο όπου οι νέες τεχνολογίες και οι οριστικά; παγκοσμιοποιημένες επιχειρήσεις θέτουν πλέον νέα ερωτήματα όσον αφορά τους όρους του εποικοδομήματος (είδες μιλώ και εγώ μαρξιστικά).
Και μιας και το ξεκινήσαμε έτσι το ερώτημα είναι, για να θυμηθώ και τη Ρόζα Λούξεμπουργκ, τι γίνεται όταν οι αναγκαίοι για το καπιταλιστικό σύστημα, μη καπιταλιστικοί σχηματισμοί, ενσωματωθούν σε αυτό.
Ταυτόχρονα τίθεται για πρώτη φορά το ζήτημα της φυσικής ευθύνης του homo economicus απέναντι στο περιβάλλον, κάτι που φυσικά ούτε ο Μάρξ αλλά ούτε και οι άμεσοι επίγονοί του δεν μπορούσαν να το προβλέψουν.
Οψόμεθα...

ΥΓ. Δίνεις πολύ ενδιαφέρουσες αφορμές για συζήτηση...

osela είπε...

δεν ξέρω κατά πόσο το πειβάλλον μπορεί να επηρεάσει την πορεία του καπιταλισμού, ειλικρινά έχω τις αμφιβολίες μου γι' αυτό.

Μα ήταν ενσωματωμένοι από πριν, απλά δεν το ήξεραν.

ΥΣ θα το πάρω ως κοπλιμέντο