Κυριακή, Ιουλίου 01, 2007

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΤΗ ΜΟΥ...ΡΕ ΓΑΜΩΤΟ...


Σκέφτομαι την πυρκαγιά στην Πάρνηθα. Κάθε χρόνο κομπάρσοι στο ίδιο έργο. Σε αυτό το γιατί που μετεωρίζεται μαζί με τις στάχτες στον Αττικό ουρανό αντιστοιχεί μια απάντηση. Και η απάντηση αυτή είναι ιστορικά προσδιορισμένη και καθόλου ανακουφιστική.
Ο σύγχρονος Δυτικός Πολιτισμός στηριζόμενος στις αρχές του Γαλλικού Διαφωτισμού περί ελευθερίας και ισότητας του Ατομικού ανθρώπου δομεί την ηθική του υπόσταση στην έννοια της ευδαιμονίας (ατομική κατά βάση στη Φιλελεύθερη εκδοχή της, ή αντίστοιχα συλλογική στην Κοινοτίστικη). Η έννοια αυτή από τη στιγμή που έχει αποσυνδεθεί από τη θεία αγαθότητα, δηλαδή ατενίζω το Θεό – Λόγο και μετέρχομαι της ευτυχούς πληρότητας, δεν μπορεί στην επίγεια εκδοχή της παρά να ταυτίζεται με την ευημερία. Η τελευταία καθώς δε γνωρίζει άλλο δρόμο εκπλήρωσης από τη χρησιμοθηρία αντιμετωπίζει πάντα το «αντικείμενο», είτε άνθρωπος είναι αυτό είτε πράγμα, σαν ένα «κάτι» προς ιδιοποίηση με μοναδικό σκοπό την απόλαυση.
Μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και την αποδοχή από το σύνολο του Δυτικού κόσμου της κουλτούρας μαζικής κατανάλωσης η χρησιμοθηρική συμπεριφορά έχει λάβει τη μορφή μιας επιδειξιομανούς καταναλωτικής παράνοιας, η οποία έχει αποδομήσει οποιοδήποτε αίσθημα φυσικοκοινωνικής ευθύνης. Ένα παίγνιο της μορφής «ο Νικήτης τα παίρνει όλα» διατρέχει το σύνολο της Δυτικής οικονομικοκοινωνικής πυραμίδας. Με αυτό τον ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο έχουμε όλοι μεταβληθεί σε δυνητικούς Λεβιάθαν που υπηρετούμε μέσω της φαντασιακής μας ταύτισης τον πραγματικό Λεβιάθαν που δε γνωρίζει περιορισμούς στην απόλαυση. Και μη μου αντιτάξετε ότι υπάρχουν και άλλες στάσεις ζωής που πριμοδοτούν τη φυσικοκοινωνική ευθύνη. Συνιστούν μήπως κυρίαρχο ρεύμα; Ή προβάλλονται επαρκώς μέσω των μηχανισμών κοινωνικής ένταξης και εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και ο ξεφτισμένος θεσμός της οικογένειας, για να αποτελέσουν το αύριο της ανθρωπότητας;
Το γεγονός ότι η έννοια της αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας, κατακερματισμένη σε επιμέρους θύλακες συμφερόντων, πνέει τα λοίσθια, δεν αποτελεί το χειρότερο σενάριο. Περισσότερο απογοητευτικό είναι το γεγονός ότι όλοι οι υπόλοιποι οργανώνουμε τη ζωή μας με μοναδικό σκοπό την εισδοχή στους κόλπους των σύγχρονων παγκοσμιοποιημένων «Πατρικίων» που περιφέρουν την ανυπαρξία τους, άμοιροι οποιασδήποτε κοινωνικής ευθύνης.
Έχοντας αυτά κατά νου ποιά πειστική επιχειρηματολογία να αντιτάξεις στα κυκλώματα που δρουν σχεδόν αυτονομημένα στις παρυφές της εκτελεστικής εξουσίας και πλουτίζουν από τη μπίζνα της νομιμοποίησης οικοπέδων που χαρακτηρίζονται Δασικές εκτάσεις; Με ποιά αιτιολογία να φρενάρεις αυτόν που εκμεταλλεύεται επικοινωνιακά την ομολογουμένη «αδυναμία» του Κρατικού κατασταλτικού μηχανισμού με μοναδικό σκοπό το κομματικό ίδιο όφελος; Και τελικά πώς να προχωρήσει ο κακοχρησιμοποιημένος θεσμικός εκσυγχρονισμός, όταν είναι πλέον φανερό ότι ζούμε για να υπηρετούμε τη ματαιόδοξη αυταρέσκεια των λίγων - ανομολόγητο πόθο των πολλών;
Ας πάψουμε λοιπόν να χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα για όσα θα εξακολουθήσουν να επισυμβαίνουν. Όλοι μας πριμοδοτούμε, είτε ακούσια λόγω άγνοιας είτε εκούσια λόγω συμμετοχής, την σπατάλη φυσικών πόρων και κοινωνικής ευαισθησίας όντας εγκλωβισμένοι στο καβούκι της ατομικής μας αλαζονείας.

ΥΓ. Δείτε αυτή την ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία για την αναδάσωση στην Πάρνηθα...

14 σχόλια:

Aurora* είπε...

Τι να πω, τα έιπες όλα

7Demons είπε...

Έτσι είναι.

Pico μας,


Μόνο που φοβούμαστε ακόμα και να ονοματίσουμε το κακό.
Καπιταλισμός.


υγ1.Όχι,δεν υπάρχει καλός και κακός καπιταλισμός.Μόνο κακός.
υγ2.Όταν λες "όλοι" δεν είναι λίγο χονρδοειδής (sorry κίολας) υπεργενίκευση?

Pico είπε...

Aurora...απλά αναζητώ το ιστορικό υπόβαθρο το οποίο προκρίνει συγκεκριμένες συμπεριφορές...

Pico είπε...

7...ο Καπιταλισμός, δηλαδή η οικονομία της "ελεύθερης" αγοράς, σαφώς και παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα που αφορούν τόσο στην ίση πληροφόρηση των συναλλασομένων όσο και σε ζητήματα που άπτονται της φυσικοκοινωνικής ευθύνης.
Όμως παρόλα αυτά δε νομίζω ότι υπάρχει κάποια εναλλακτική, σοβαρή πρόταση. Από τη στιγμή που ισχύει αυτό θα πρέπει να αγωνιστούμε όλοι ενάντια στα συσσωρευμένα προβλήματα και κυρίως ενάντια σε παγιωμένες "οικονομίστικες" συμπεριφορές αποτίμησης του βίου...Εγώ αν μπορώ να προσφέρω κάτι εδώ μέσα αυτό αφορά στην αναγνώριση των προβλημάτων...

ΥΓ. Οι γενικεύσεις είναι όντως υπεραπλουστευτικές. Κοιτάζοντας όμως στον καθρέφτη της συνείδησης πόσοι από εμάς μπορούμε να αρνηθούμε, συν ή πλην δεν έχει εδώ σημασία, τις συμπεριφορές που περιγράφω;

Ανώνυμος είπε...

Απομονώνω :
«Εγώ αν μπορώ να προσφέρω κάτι εδώ μέσα αυτό αφορά στην αναγνώριση των προβλημάτων...»

«οργανώνουμε τη ζωή μας με μοναδικό σκοπό την εισδοχή στους κόλπους των σύγχρονων παγκοσμιοποιημένων «Πατρικίων»

«Όλοι μας πριμοδοτούμε, είτε ακούσια λόγω άγνοιας είτε εκούσια λόγω συμμετοχής, την σπατάλη φυσικών πόρων και κοινωνικής ευαισθησίας όντας εγκλωβισμένοι στο καβούκι της ατομικής μας αλαζονείας».

Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα …ήδη έχουμε κάνει και το πρώτο βήμα ώστε να δούμε την πόρτα που οδηγεί στη λύση του. Ίσως πρέπει να ψάξουμε λίγο για να τη βρούμε γιατί είναι καλοκρυμμένη, ίσως είναι μια πόρτα με δύσκολες κλειδαριές, μια πόρτα βαριά και δυσκολομετακίνητη….
Το κλειδί είναι κατά πρώτον η γνώση/παιδεία, κατά δεύτερον η συνειδητοποίηση, κατά τρίτον ο ατομικός αποπρογραμματισμός και επαναπρογραμματισμός μας σε νέα δεδομένα, κατά τέταρτον η επιρροή του γύρω μικρόκοσμού μας, κατά πέπτον η ενωμένη προσπάθεια προς τον κοινό σκοπό.

Να αντιστεκόμαστε και να αμφισβητούμε όχι στείρα, τις πραγματικότητες που μας επιβάλλονται. Και αν κι’ αλλοι βρεθούν στο δρόμο μας ας πιαστούμε από τα χέρια μαζί.

Ο πλανήτης μας – το έχω ξαναπεί – είναι το σπίτι μας. Ας μάθουμε να το σεβόμαστε και να μάθουμε και τους ασεβείς…διαφορετικά θα μας το μάθει ο ίδιος και με το χειρότερο τρόπο …. Κάτι που έχει ήδη ξεκινήσει...

Υ.Γ. Βρήκα αυτό http://anadasosi.blogspot.com/ και σου το στέλνω.

Pico είπε...

Λιβάνα δεν μπορώ παρά να υπερθεματίσω όσα καταγράφεις με μια υποσημείωση...Διαθέτουμε τα ψυχικά αποθέματα για αποπρογραμματισμό και επαναπροσδιορισμό της ζωής μας; Είμαστε έτοιμοι να ξεβολευτούμε από το μονωμένο "περιβάλλον" των εμμονών μας και να διεκδικήσουμε πράγματα;

Σπύρος Σεραφείμ είπε...

pico, νομίζω ότι ήρθε η ώρα να κάνουμε γνωστή την οργή μας. Ας ξεβολευτούμε, επιτέλους...
καλημέρα!

Ανώνυμος είπε...

Pico...μπορούμε να αυτοαναλυθούμε άραγε και να πιάσουμε το νήμα της ύπαρξής μας από την αρχή??? Να απεκδυθούμε ότι είναι παράταιρο, ξένο και επίκτητο ??? Να πετάξουμε από πάνω μας το θεαθήναι και τις αναλήθειες που παπαγαλίζουμε ενίοτε ????
Πρακτικό είναι το θέμα πέραν των ψυχικών αποθεμάτων.
Η ψυχή μας στην ουσία είναι ανεξάντλητη και φωτεινή...Η υλική μας ύπαρξη μας καταδυναστεύει ...και πολύ σημασία της έχουμε δώσει τελικά....
Ποιός θέλει να ξεβολεύεται??? Εύκολο είναι???
Έτοιμοι μπορεί να ΄μην είμαστε ακόμη...αλλά τουλάχιστον να είμαστε "στον δρόμο"...

Pico είπε...

Σπύρο έχεις κάτι στο μυαλό σου; Μαζί σου σε κάθε περίπτωση...

Pico είπε...

Livana...Το σώμα δεν βάζει μόνο εμπόδια, αλλά τροφοδοτεί ταυτόχρονα και τη σκέψη με αισθητηριακά δεδομένα. Η διαφωτιστική ανατίμηση της ανθρώπινης ύπαρξης στηρίζεται στην έννοια του φυσικού ανθρώπου που τον αντιλαμβάνεται σαν σωματικοψυχική ενότητα. Αυτή η άποψη έρχεται σε αντίθεση με τη μεσαιωνική χριστιανική αντίληψη που αντιλαμβάνεται τον άνθρωπο σαν νόηση υποτιμώντας την υλική του διάσταση...
Αυτά προς αποκατάσταση της νεωτερικής άποψης περί ανθρώπινης φύσης...
Τώρα όσον αφορά την ανάγκη αναστοχασμού τόσο της ατομικής, όσο και της κοινωνικής μας διάστασης δεν έχω παρά να συμφωνήσω...

Ανώνυμος είπε...

Και η δική μου άποψη έρχεται σε αντίθεση με την μεσαιωνικοχριστιανική αντίληψη pico !!!!
Το σώμα και η ψυχή, άρρηκτα συνδεδεμένα, αλληλοτροφοδούνται αλλά και μάχονται ενίοτε.
Ή για να το πω διαφορετικά...χορεύουν ερωτοτροπόντας "ταγκό της φωτιάς" (κατά Βασιλινή ν.)
Και αν βλέπεις αντίφαση σε αυτά που λέω...στην ουσία δεν υπάρχει...

Παρ΄όλα αυτά συνδέω την αναφορά στην υλική υπόσταση, με την έννοια του ανόητου υπερκαταναλωτισμού προς κάθε κατεύθυνση και την απεχθή νοοτροπία του νεοέλληνα που θαυμάσια εκφράζεται από τον τίτλο του ποστ.

Δίνουμε τεράστια σημασία στο "έχω" μπερδεύοντάς το με το "είμαι" ενώ είναι δύο καταστάσεις διαφορετικές που στην κάθε μία καλό είναι να δίνουμε την πρέπουσα αξία...

Pico είπε...

Livana...έτσι όπως το θέτεις δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω...

Μαρω_Κ είπε...

Nα υποτάξουμε το Υπερεγώ μας στο συλλογικό Εμείς και να αγνοήσουμε τα θέλω μας για τα Πρέπει των Αλλων;
Πολύ δύσκολη κι επίπονη άσκηση.
Κάτι σαν σπαγκάτ στην δοκό ισορροπίας.
Και ποιός από μας θα τα καταφέρει;
Η μάλλον θα το αποτολμήσιε;

Pico είπε...

Μάρω...το "Υπερεγώ" συνιστά ψυχαναλυτικό όρο και αναφέρεται στους κοινωνικούς κανόνες και πρακτικές που υιοθετεί μια συγκεκριμένη κοινωνία.
Αν εννοείς λοιπόν το "εγώ" που πρέπει να υποταχθεί στο "εμείς" της συλλογικότητας δεν είναι ανάγκη να συμβεί έτσι ακριβώς. Αρκεί να αναστοχαστούμε ότι η δική μας ευημερία περνάει μέσα από την ευημερία των άλλων. Σε αυτούς τους άλλους εντάσσεται και το φυσικό περιβάλλον. Μια άσκηση τιθάσευσης είναι το ζητούμενο αφού όμως πρώτα αναγνωρίσουμε την αδιέξοδη εκτόνωση του εγωισμού μας. Αντέχουμε να το τολμήσουμε;