Πέμπτη, Δεκεμβρίου 18, 2008

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ (Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ)


Μια νεαρή αμερικανίδα μητέρα η Κριστίν Κόλινς έρχεται αντιμέτωπη στο Λος Άντζελες της εποχής του μεσοπολέμου με το διεφθαρμένο γραφειοκρατικό μηχανισμό της πόλης όταν μετά την καταγγελία εξαφάνισης του εννιάχρονου γιού της και την αδυναμία εύρεσής του από την τοπική αστυνομία της προτείνεται ένας «αντικαταστάτης» γιός για λόγους μιντιακής εκμετάλλευσης.
Η «Ανταλλαγή» είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με πολιτικές προεκτάσεις, μια ταινία που καταγράφει μια κοινωνική πραγματικότητα και ταυτόχρονα προτείνει μια λύση. Η αποτύπωση της διαφθοράς, το «χτίσιμο» της προσωπικής καριέρας πατώντας κυριολεκτικά επί πτωμάτων και η εικονική δόμηση της πραγματικότητας με όχημα τα Μ.Μ.Ε. και αποκλειστικό στόχο τη δημιουργία εύπεπτων εντυπώσεων δε συνιστούν μεμονωμένες χωροχρονικές ασυνέχειες στις παρυφές των σύγχρονων Δυτικών κοινωνιών αλλά την κακοφορμισμένη πληγή που «σκιάζει» το σώμα της αντιπροσωπευτικής μας Δημοκρατίας. Αυτό το τείχος, δηλαδή η ατομοκρατία χωρίς την αίσθηση μιας ηθικής της ευθύνης, είναι το πραγματικό πρόβλημα απέναντι στο οποίο καλείται να πάρει θέση η ηρωίδα. Ως μοναδική λύση προβάλλει η επιλογή της ρήξης απέναντι στην κτηνώδη δύναμη του κρατικού μηχανισμού. Και αυτό πραγματικά συμβαίνει. Η αρχική ενστικτώδης αντίδραση της πρωταγωνίστριας απέναντι στην υφιστάμενη προσωπική αδικία μετεξελίσσεται σε κοινωνική συνείδηση μέσα από τη συμπερίληψη όλων των ευρισκόμενων σε παρόμοια θέση καταφρονημένων. Με αυτό τον τρόπο το αίτημα για κάθαρση και δικαιοσύνη αποκτά καθολική ισχύ.
Το σενάριο που φέρει την υπογραφή του Michael Straczynski δεν ξεφεύγει από το μανιχαϊκό δίπολο καλοί εναντίον κακών. Η τελική νίκη των δυνάμεων του «καλού» ικανοποιεί το «περί δικαίου» αίσθημα του μέσου τηλεθεατή και συντελεί στον εξωραϊσμό μιας πραγματικότητας που έχει ανάγκη, όσο ποτέ άλλοτε, το happy end. Έστω και σε αυτή την απλοϊκή και τελικά «καθησυχαστική» μορφή καταδεικνύεται περίτρανα η δύναμη της λαϊκής βούλησης όταν δεν εφησυχάζει.
Ο Eastwood έχει αναπτύξει ένα προσωπικό, λιτό και ταυτόχρονα περιεκτικό, αφηγηματικό στυλ με επίκεντρο την ψυχολογική διάσταση του ατόμου. Για να το επιτύχει αυτό ζουμάρει άπειρες φορές πάνω στα συσπασμένα από την ένταση πρόσωπα των πρωταγωνιστών του. Η ιστορία εξελίσσεται κατά κύριο λόγο γραμμικά ενώ το φλας μπακ χρησιμοποιείται για να τροφοδοτήσει την πλοκή με καινούργια στοιχεία, ειδωμένα πάντα μέσα από την υποκειμενική ματιά των πρωταγωνιστών. Η Angelina Jolie, ο John Malkovich, ο Jeffrey Donovan και ο Jason Butler Harner θέτουν σε ισχύ όλο το εκφραστικό τους οπλοστάσιο στην προσπάθειά τους να σκιαγραφήσουν επαρκώς τα ψυχολογικά προφίλ των πρωταγωνιστών.
Μια επίκαιρη αν και ατελής ως προς τον ουμανισμό της ταινία που αξίζει να δείτε.

Τρίτη, Δεκεμβρίου 09, 2008

ΚΑΤΗΓΟΡΩ...


Άφωνος με τα όσα επισυμβαίνουν τις τελευταίες μέρες, στην Αθήνα ειδικότερα και την Ελληνική Επικράτεια γενικότερα, αλλά όχι εξορισμένος στη γη των «Μακάρων» δεν μπορώ παρά να σκύψω πάνω από το σαπισμένο σώμα της αντιπροσωπευτικής μας δημοκρατίας και να διαπιστώσω...
Η κατάλυση κάθε έννοιας σύγχρονου κράτους Δικαίου, η λαφυραγώγηση της ιδιωτικής περιουσίας δεν πραγματοποιήθηκε τις τελευταίες μέρες σε απευθείας μάλιστα μετάδοση από τους τηλεοπτικούς μας δέκτες. Αντίθετα η διαδικασία αυτή πραγματοποιείτε αργά και συστηματικά, στη σύγχρονή της τουλάχιστον εκδοχή, από το 1981 και μετά με τη σιωπηρή συγκατάθεση των ελλήνων ψηφοφόρων. Αυτοί που χτες και προχτές το βράδυ γούρλωσαν τα ματάκια τους μπροστά στο ΥΠΕΡΘΕΑΜΑ του βίαιου ξεσπάσματος είναι οι ίδιοι που ΔΕΝ...
ΕΘΕΣΑΝ ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ τα δυο κόμματα εξουσίας και κυρίως τη Ν.Δ. ως κυβερνών κόμμα για την παντελή αδιαφορία που επέδειξε στη δημιουργία ενός ΔΙΑΚΡΙΤΟΥ και απολύτως ΚΑΤΑΝΟΗΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ κανόνων δημοκρατικής λειτουργίας.
ΕΘΕΣΑΝ ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ τα δυο κόμματα εξουσίας και πρωτίστως το ΠΑΣΟΚ για τη συστηματική λαφυραγώγηση και διάβρωση του κρατικού μηχανισμού, για τη συστηματική αποδόμηση κάθε έννοιας δημόσιου συμφέροντος.
ΕΘΕΣΑΝ ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ την ελληνική Αριστερά στο σύνολό της και πρωτίστως τον ΣΥΡΙΖΑ για την άσκηση ΚΑΙΡΟΣΚΟΠΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ μέσα από τη μιντιακή εκμετάλλευση των εμφανών αδυναμιών του πολιτικού συστήματος.
ΑΝΑΡΩΤΗΘΗΚΑΝ για τη θέση της Ελληνικής πολιτείας ως συνταγμένης οντότητας στον τεχνολογικά προηγμένο σύγχρονο Δυτικό κόσμο αλλά αρκέστηκαν στον καταναλωτικό κορεσμό της ανοησίας τους.
Ήρθε ο καιρός, αγαπητοί συμπολίτες, να πάψουμε να χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα. Ας «ανοίξουμε» τις αισθήσεις μας και ας απολαύσουμε επιτέλους, χωρίς αυταπάτες, το τοπίο της σήψης που οι ίδιοι συντηρούμε με τη «λογιστική» αντιμετώπιση της ζωής μας.

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 01, 2008

ΠΡΟΣΕΧΩΣ...ΤΡΑΠΕΖΑ


Όταν «κλείνει» ένα καφέ «ανοίγει» μια τράπεζα. Το καφέ «Ciao» στον πεζόδρομο της πλατείας - μια είναι η πλατεία – δίνει τη θέση του σε υποκατάστημα της τράπεζας Marfin-Εγνατία. Λογικό και στο «πνεύμα» της εποχής ακούγεται.
Μόνο που...Αυτό που καμμία τράπεζα, κανένα νέο μέσο, κανένα blog δεν μπορεί να υποκαταστήσει είναι η αμεσότητα της ανθρώπινης επαφής. Όσο πιο πολύ αυτή εκλείπει τόσο περισσότερο θα αναπληρώνετε με υποκατάστατα. Υλικά αγαθά αλλά και άυλα, προϊόντα κουλτούρας και εμπειρίες θα συνεχίσουν να τροφοδοτούν ακατάπαυστα το υπετροφικό «εγώ» του Δυτικού καταναλωτή της μαζικής εποχής.
Γιατί ο σύγχρονος υπεράνθρωπος αγωνίζεται, εμφορούμενος από την ίδια «θέληση για δύναμη» που ο Νιτσεϊκός προκάτοχός του χαρακτήρισε ως «χαρούμενη» γνώση, να εξορκίσει το «σκοτεινό» πέπλο της μοναξιάς που τον τυλίγει. Η κραυγή της υπαρξιακής του αγωνίας θα παραμένει το επτασφράγιστο, εντός των τειχών, μυστικό που ο ίδιος, με περισσό ζήλο, ορθώνει...