Είδα την ταινία «Το τελεσίγραφο του Μπόρν» σε σκηνοθεσία Paul Greengrass με τον Matt Damon στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Ο Μπόρν είναι ο απόλυτος πράκτορας ένα «κατασκεύασμα» των Αμερικανικών μυστικών υπηρεσίων που έχει σαν μοναδικό λόγο ύπαρξης την εξόντωση των, κατά καιρούς, εχθρών της υπερδύναμης. Η δολοφονία της κοπέλλας του υπερπράκτορα θα τον στρέψει ενάντια στους προϊσταμένους του στην Υπηρεσία Πληροφοριών διεκδικώντας, όχι μόνο την κάθαρση, αλλά και τη χαμένη του προσωπικότητα.
Το σενάριο που φέρει την υπογραφή των Tony Gilroy, Scott Burns, George Nolfi «απλοϊκό» στη σύλληψή του στηρίζεται στο μανιχαϊκό διαχωρισμό του κόσμου ανάμεσα στο «καλό» και το «κακό». Φυσικά απουσιάζει οποιαδήποτε δραματουργική επεξεργασία των χαρακτήρων και οι διάλογοι αναπτύσσονται στο επίπεδο του απολύτως απαραίτητου. Το ζητούμενο βέβαια σε μια ταινία αυτής της μορφής είναι η δράση. Και όταν λέμε δράση εννοούμε Εικόνα ή, ακόμα καλύτερα, διαχείριση του φιλμικού χρόνου. Εδώ δίνει τα «ρέστα» του ο σκηνοθέτης, ο οποίος καταφέρνει να δώσει ένα φρενήρη ρυθμό που καθηλώνει το θεατή ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί μια μοναδική αίσθηση σασπένς. Επίτευγμα το οποίο δεν μπορεί να παραγνωριστεί με δεδομένο το γεγονός ότι η εξέλιξη του έργου φαντάζει, βάσει σεναρίου, δεδομένη από την αρχή. Κοντινά πλάνα στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών και εξαιρετική χρήση του steady cam δίνουν ένα απόλυτα μινιμαλιστικό και ταυτόχρονα περιεκτικό αισθητικό αποτέλεσμα. Σε αυτό συνεισφέρουν τόσο η φωτογραφία σε τόνους «νουάρ» όσο και η «δυνατή» μουσική υπόκρουση. Ο Matt Damon απόλυτα πειστικός στο ρόλο του ανανήψαντα πράκτορα που αναζητά ένα εσωτερικό ηθικό έρεισμα για τις πράξεις του.
Εν’ ολίγοις μια ευχάριστη ταινία, η οποία κλείνει το μάτι στο υποσυνείδητο του σύγχρονου καταναλωτή – «στοχαστή» κολακεύοντας την ματαιόδοξη αυταρέσκειά του. Γιατί ο Μπόρν δεν συνιστά παρά μια φευγαλέα αντανάκλαση του σύγχρονου πολίτη του κόσμου, ο οποίος αφού βουτήξει στο «σκοτεινό» πάτο ενός συστήματος όπου τα πάντα επιτρέπονται όχι μόνο δε χάνει τον εαυτό του αλλά την ύστατη ώρα διεκδικεί και «κερδίζει» τη μοναδικότητα της ύπαρξης. Αυτό δεν πιστεύουμε ο καθένας από εμάς για τον εαυτό του;
14 σχόλια:
Φυσικά η πιό ενδιαφέρουσα είναι η τελευταία παράγραφος, η δική σου ματιά, που αποδικωποιεί αυτό που αντανακλάται στον ψυχισμό και τις σκέψεις σου.
Και ναι..κάπως έτσι είναι..
Καλημέρα :)
αυτό ακριβώς (θέλουμε να) πιστεύουμε...
Λιβάνα...φαίνεται ότι μας έλκει ο βυθός...Και το ακόμα πιο περίεργο είναι ότι εκεί στο απόλυτο σκοτάδι πιστεύουμε ότι βρίσκεται η λύτρωση.
Ο Freud μιλούσε για την "ενόρμηση θανάτου" που αντιμάχεται την "ενόρμηση ζωής".
Σπύρο...το ενδεχόμενο να κολλήσουμε στο βυθό φαντάζομαι ότι δεν περνάει στο μυαλό κανενός από εμάς...
Το ψάρι , αν του ζητήσεις να περιγράψει το περιβάλλον του...δεν θα αναφερθεί σε ένα πράγμα.
Στο νερό.
Ακόμη και η συνειδητοποίηση ότι είμαστε στον "βυθό"...είναι σημαντική νομίζω...
Livana...επειδή ακριβώς δεν είμαστε ψάρια έχουμε το προνόμιο να περιγράφουμε το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούμαστε και να αναρωτιόμαστε εαν και κατά πόσο μας ταιριάζει.
Το ζήτημα είναι τι δυνατότητες έχουμε για να πραγματοποιήσουμε την υπέρβαση. Και όταν μιλώ για δυνατότητες εννοώ τόσο τις κοινωνικές όσο και τις ψυχολογικές συνιστώσες...
Αύριο θα πάω να την δω... Και θα σου πω...
Fevis...σε αναμoνή λοιπόν της προσωπικής σου οπτικής...
ποια υπέρβαση? το να υπερβαίνεις τον εαυτό σου, να τον ξεπερνάς,σημαίνει ίσως ότι δεν τον είχες "μετρήσει" σωστά.
Δεν είναι αυτό το θέμα μου, όμως.
Για μένα η ουσία εντοπίζεται κυρίως σ' αυτό, στην ψευδαισθηση του εξαναγκασμού και την ψευδαίσθηση της ελευθερίας των επιλογών. Από την μια πλευρά "τα φορτώνουμε" σ' ένα περιβάλλον που μας επιβλήθηκε από μια αόρατη δύναμη, πράγμα που σιχαίνομαι, γιατί δεν ανέχομαι την παθητική στάση ζωής. Από την άλλη όμως, υπάρχει και η ψευδαίσθηση της επιλογής -πράγμα που αναλύσαμε σε προηγούμενο ποστ.
Τι επικρατεί? Κάτι διαφορετικό για τον καθένα? Ένα ευρύτερο μπέρδεμα?
Τι είναι καλύτερο να κάνουμε?
Τι ακριβώς να υπερβούμε?
Ίσως δεν είναι τόσο δύσκολο να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα, ή τόσο ουσιώδες. Ίσως η πιο δύσκολη ερώτηση είναι και η πιο απλή, δηλ. αν τελικά θέλουμε να αλλάξουμε κτ.
Osela...αυτή η ψευδαίσθηση του εξαναγκασμού και η συνακόλουθη ψευδαίσθηση της ελευθερίας επιλογής που περιγράφεις θα μπορούσαν να συνιστούν το ψυχολογικό υπόβαθρο αυτού που ο Μαρξ χαρακτηρίζει ως "ψευδή συνείδηση". Τα παραπάνω ερωτήματα θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να συνοδεύονται από το "ως προς τι και "από τι" αντίστοιχα για να μην καταλήγουν σε γενικόλογα σχήματα πίσω από τα οποία κρύβουμε τη δική μας αδυναμία ή ανικανότητα.
δεν έχεις κι άδικο, αλλά πρέπει να παραδεχτείς ότι το να κρύβεις την αδυναμία/ ανικανότητά σου, είναι πολύ βολικό -πολλές φορές.
(γι' αυτό άλλωστε το κάνουμε)
Βολικότατο θα έλεγα αλλά και ταυτόχρονα αδιέξοδο. Ξέρεις κανέναν που να ξεφεύγει από τον καθρέφτη του;
Λοιπόν.. Μου άρεσε πολύ η ταινία, αλλά όχι τόσο όσο μου άρεσε η πρώτη, εκείνη που τελείωνε στο Sea Satin, στο νησί μας, και ας το είχαν μετατράψει σε ενοικιαζόμενα μηχανάκια... Γενικά έχω κάτι με τα sequels...Κάτι τους λείπει, κάτι τους φταίει.. Παρόλα αυτά, μια χαρά περάσαμε, το αγόρι όμορφο όπως πάντα και επινοητικό... Και εφτάψυχο σαν τα γατιά γιατί όπως είδες ο σκηνοθέτης αρχικά ήθελε να γυρίσει τις Επικίνδυνες Αποστολές με τον Τομ Κρουζ, του έφαγε ο άλλος την δουλειά και του είχε μείνει μαράζι...
Fevis...θα συμφωνήσω με την άποψή σου και για τα sequels και για τ' αγόρια...
Δημοσίευση σχολίου